a

Familijne Centrum Medyczne prowadzone przez Fundację „Pomóż Im” wspiera Podopiecznych Fundacji - małych Pacjentów Kliniki Onkologii i Hematologii Dziecięcej UDSK oraz Białostockiego Hospicjum dla Dzieci.

85 66 22 003

biuro@pomozim.org.pl
ul. Ciołkowskiego 88J
15-545 Białystok

Najnowsze wpisy

Pon - Pt 08:00 - 20:00

Wybrane soboty

663 129 009/ 605 350 680

rejestracja@fcmed.pl

Ciołkowskiego 88J

15-545 Białystok

0 0 items 0.00
  • No products in the cart.

Wybierz:

Nagłe urazy stawu skokowego

Nagłe urazy stawu skokowego

Skręcenie stawu skokowego może zdarzyć się każdemu z nas nawet podczas wykonywania prostych czynności dnia codziennego. Jeżeli uważasz, że dotyczy to wyłącznie sportowców – niestety musimy wyprowadzić Cię z błędu. Zaniedbany i niewłaściwie leczony uraz może skutkować bólem i ograniczeniami ruchomości na długi czas. Jak poradzić sobie z jego konsekwencjami zwłaszcza gdy dostęp do specjalistów jest w obecnym czasie ograniczony? Przede wszystkim zachować spokój (PEACE) i otoczyć swój staw opieką (LOVE).

Protokół PEACE & LOVE jest najnowszym standardem postępowania w przypadku skręcenia stawu skokowego. Te dwa słowa przedstawiają całość procesu rehabilitacji – opiekę bezpośrednio po urazie (PEACE) aż do późniejszego etapu przywracania sprawności (LOVE).

P – Protect (Ochrona)

Odciąż kończynę i ogranicz aktywność (1-3dni), aby zminimalizować ryzykowo powtórnego urazu. Zbyt długi odpoczynek może negatywnie wpłynąć na wytrzymałość i jakość tkanek, dlatego nie przykuwaj się łóżka 🙂

E – Elevate (Uniesienie)

Unieś kończynę powyżej poziomu serca, aby ograniczyć rozrost obrzęku i usprawnić krążenie płynu tkankowego.

A – Avoid anti-inflammatory modalities (Unikanie środków przeciwzapalnych)

Proces zapalny jest niezbędnym elementem gojenia tkanek. Ogranicz stosowanie środków przeciwzapalnych, hamowanie tak ważnego procesu może przynieść więcej szkód niż pożytku.

C – Compress (Ucisk)

 Kompresja stawu za pomocą bandaży elastycznych, kinesiotapingu lub taśmy floss band pozwala ograniczyć obrzęk śródstawowy i krwawienie tkanek.

E – Educate (Edukacja)

Pacjenci świadomi, posiadający wiedzę na temat własnego urazu charakteryzują się mniej powikłanym procesem rehabilitacji. Dlatego, nie krępuj się i zadawaj pytania swojemu terapeucie.

L – Load (Obciążanie)

Tak szybko, jak pozwalają nam na to objawy należy wdrożyć obciążanie kończyny. Optymalne obciążanie (nienasilające dolegliwości bólowych) sprzyja budowaniu siły i wytrzymałości struktur stawowych.

O – Optimism (Optymizm)

Pozytywne nastawienie tuż obok samoświadomości pełni kluczową rolę podczas powrotu do sprawności!

V – Vascularisation (Waskularyzacja)

Aktywność fizyczna wymuszająca pracę układu sercowo-naczyniowego jest niezbędna w leczeniu urazów układu mięśniowo-szkieletowego, a ponadto minimalizuje zapotrzebowanie na środki przeciwbólowe.

E – Exercise (Ćwiczenia)

Odpowiednio dobrany program ćwiczeń pozwala przywrócić ruchomość, siłę mięśniową, czucie głębokie oraz zmniejsza ryzyko powtórnego urazu.

Poniżej przedstawiamy kilka ćwiczeń, które możesz wykonywać w początkowych etapach rehabilitacji.

Pamiętajcie! Gipsowanie nie jest dobrym rozwiązaniem w przypadku skręceń.

Jeżeli w przeszłości skręciłeś staw skokowy i wciąż odczuwasz z tego powodu dolegliwości skontaktuj się z naszym centrum.

Fot.  Zgięcie grzbietowe i podeszwowe. W siadzie bądź leżeniu  na plecach zginaj stopę grzbietowo oraz podeszwowo w maksymalnym, ale bezbolesnym zakresie ruchu. Liczba powtórzeń: 3 x 15

 

(opis do zdjęcia #1) Zgięcie grzbietowe i podeszwowe stawu skokowego

W siadzie bądź leżeniu  na plecach zginaj stopę grzbietowo oraz podeszwowo w maksymalnym, ale bezbolesnym zakresie ruchu. Liczba powtórzeń: 3 x 15

(opis do zdjęcia #2)  Bierne zgięcie grzbietowe stawu skokowego

Przygotuj ręcznik, umieść go na podeszwowej stronie śródstopia, końce trzymaj w dłoniach. Przy pomocy ręcznika wykonaj zgięcie grzbietowe w stawie skokowym. Nie przekraczaj granicy bolesności. Liczba powtórzeń: 3 x 15

(opis do zdjęcia #3) Bierne zgięcie grzbietowe stawu skokowego przy zgiętym stawie kolanowym

Wykonaj ćwiczenie analogicznie jak poprzednie przy zgiętym stawie kolanowym. Liczba powtórzeń: 3×15

(opis do zdjęcia #4) Imitacja ruchu przetoczenia stopy w warunkach odciążenia

Usiądź na krześle, pod piętę ćwiczonej kończyny włóż ręcznik. Wyprostuj staw kolanowy, przesuwając pięte po podłodzie, a następnie przyciągnij stopę do siebie tak, aby opierała się na palcach. Liczba powtórzeń: 3×15