a

Familijne Centrum Medyczne prowadzone przez Fundację „Pomóż Im” wspiera Podopiecznych Fundacji - małych Pacjentów Kliniki Onkologii i Hematologii Dziecięcej UDSK oraz Białostockiego Hospicjum dla Dzieci.

85 66 22 003

biuro@pomozim.org.pl
ul. Ciołkowskiego 88J
15-545 Białystok

Najnowsze wpisy

Pon - Pt 08:00 - 20:00

Wybrane soboty

663 129 009/ 605 350 680

rejestracja@fcmed.pl

Ciołkowskiego 88J

15-545 Białystok

0 0 items 0.00
  • No products in the cart.

Wybierz:

Sprawny układ oddechowy klucz do dobrego samopoczucia

Sprawny układ oddechowy klucz do dobrego samopoczucia

Płuca stanowią bardzo ważny organ w ludzkim organizmie. Praca nad zwiększeniem ich wydolności powinna być jednym z naszych priorytetów, zwłaszcza w obecnym czasie. Oddychamy już od pierwszych sekund naszego życia, jednak zdecydowana większość osób robi to w niewłaściwy sposób. Jak w takim razie oddychać prawidłowo? Przede wszystkim zaangażuj w to swoją przeponę. Każdego dnia znajdź chwilę na ćwiczenia oddechowe, a przyczynisz się do zwiększenia wydolności układu oddechowego oraz poprawisz własne samopoczucie. Poniżej przedstawiamy kilka prostych ćwiczeń oddechowych, które nauczą Cię świadomego oddechu oraz pomogą zaktywizować przeponę.
Pamiętaj, że sprawny układ oddechowy jest kluczem do dobrego samopoczucia. Powodzenia! mgr Justyna
Kochańska – fizjoterapeuta Familijnego Centrum Medycznego

1. Oddychanie z gwizdaniem (Zdjęcie 1)
1. Usiądź wygodnie na krześle lub podłodze, wyprostuj plecy.
2. Ułóż jedną rękę na klatce piersiowej, drugą – pod mostkiem, w miejscu gdzie łączą się żebra.
2. Wykonaj wdech nosem licząc do 2. Spróbuj zrobić to tak, by brzuch wypełniając się powietrzem uniósł się, a klatka piersiowa pozostała w bezruchu.
3. Wypuść powietrze przez złożone jak do gwizdania usta licząc do 4 pozwalając brzuchowi swobodnie opaść w dół.
4. Oddychaj powoli i nie wymuszaj wydechu.
5. Powtórz 5 razy.

2. Oddychanie przeponowe – dolnożebrowe (Zdjęcie 2)
1. Usiądź wygodnie na krześle lub podłodze.
2. Połóż ręce na dolnych żebrach.
3. Wykonaj wdech nosem kierując powietrze w dolne żebra. Powinieneś czuć jak Twoje żebra rozszerzają się, a dłonie delikatnie unoszą.
4. Wykonaj wydech przez usta tak, by żebra powoli opadały, a dłonie zbliżały się do siebie. Nie wymuszaj wydechu – powinien być powolny i delikatny.
5. Powtórz 5 razy.

3. Oddech „360 stopni” (Zdjęcie 3)
1. Usiądź wygodnie na krześle lub podłodze.
2. Połóż jedną rękę poniżej mostka, w miejscu, w którym łączą się dolne żebra. Drugą rękę ułóż na tej samej wysokości, bezpośrednio na kręgosłupie.
3. Wykonaj wdech nosem tak, by Twoje ręce oddalały się od siebie. Spróbuj „odepchnąć” do tyłu rękę znajdującą się na plecach (kieruj oddech w stronę pleców). Nie uwypuklaj brzucha!
4. Powoli wypuść powietrze przez złożone usta, tak jakbyś chciał zdmuchnąć świeczkę. Wypuszczaj powietrze do momentu aż żebra opadną i zbliżą się do siebie.
5. Po wydechu zatrzymaj się na 2 sekundy. Poczuj jak napinają się mięśnie brzucha. Nie wciągaj pępka!
6. Powtórz 5 razy i zmień ułożenie rąk.
7. Wykonaj ćwiczenie w 2 seriach zachowując 1-minutową przerwę pomiędzy.