a

Familijne Centrum Medyczne prowadzone przez Fundację „Pomóż Im” wspiera Podopiecznych Fundacji - małych Pacjentów Kliniki Onkologii i Hematologii Dziecięcej UDSK oraz Białostockiego Hospicjum dla Dzieci.

(85) 67 77 022 / 663 129 009

biuro@pomozim.org.pl
ul. Ciołkowskiego 88J
15-545 Białystok

Najnowsze wpisy

Pon - Pt 08:00 - 20:00

Wybrane soboty

(85) 67 77 022 / 663 129 009

rejestracja@fcmed.pl

Ciołkowskiego 88J

15-545 Białystok

0 0 items 0.00
  • No products in the cart.

Wybierz:

Jak dbać o stawy?

Jak dbać o stawy?

Chcesz zadbać o swoje stawy? Dowiedz się, jak zmieniając codzienne nawyki możesz poprawić ich kondycje.

Dolegliwości stawowe kojarzone są zazwyczaj z osobami starszymi. Niestety problem ten dotyka co raz częściej osób młodych, a nawet dzieci. Uwarunkowania genetyczne, przeciążenia fizyczne, siedzący tryb życia, niewłaściwa dieta oraz nadwaga to jedne z najczęstszych przyczyn dolegliwości bólowych stawów. By ich uniknąć należy jak najwcześniej wdrożyć odpowiednią profilaktykę i stosować się do kilku zasad.  Przekonaj  się, że profilaktyka zdrowych stawów nie wymaga ogromnych poświęceń, często nawet drobne zmiany codziennych nawyków są w stanie znacząco wpłynąć na nasz układ ruchu.

Ostatnimi czasy, wiele uwagi poświęca się problemom zdrowotnym wynikającym z naszego stylu życia i pracy. Wciąż jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji płynących z bezruchu i braku aktywności fizycznej.  Już 2,5tys. lat temu Hipokrates mawiał: „Ruch to zdrowie, bezruch to śmierć”, jako fizjoterapeuta podpisuję się pod tym obiema rękami. Układ ruchu, jak sama nazwa wskazuje został stworzony po to, by się ruszać.  Nawet umiarkowana aktywność fizyczna pobudza procesy kościotworzenia oraz pozytywnie wpływa na chrząstkę stawową. Dzięki temu stawy są sprawniejsze, lepiej „odżywione”, a co za tym idzie bardziej odporne na uszkodzenia. Jeżeli do tej pory rezygnowałeś z ruchu tłumacząc „Powinieniem się oszczędzać/ Nie mogę obciążać stawów / Najlepiej będzie jak się położę i odpocznę”, wiedz, że popełniasz błąd. Pamiętaj jednak o tym, że nie każda forma ruchu może być dla Ciebie odpowiednia. Niewłaściwy dobór aktywności czy obciążenia treningowego może spowodować przeciążenie, a nawet nasilenie dolegliwości bólowych. By tego uniknąć skonsultuj się z fizjoterapeutą, który pomoże Ci w doborze optymalnej dla Ciebie formy ruchu.

Wśród najczęstszych przyczyn dolegliwości stawowych wymienia się nadwagę i otyłość. Zgodnie z dostępnymi badaniami naukowymi, każde dodatkowe 5 kg masy ciała zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia choroby zwyrodnieniowej o 36%. Dlaczego tak się dzieje? Każdy dodatkowy kilogram zwiększa obciążenie stawów, co z kolei przyczynia się do uszkodzenia struktur stawowych i ich postępującej degeneracji. Kluczowe znaczenie w profilaktyce ma więc redukcja masy ciała.

Czy wiesz, że zdrowie Twoich stawów jest też zależne od tego, jak się odżywiasz? Zbilansowana dieta może zapobiegać stanom zapalnym, a nawet wpłynąć na poziom dolegliwości bólowych. Istnieje wiele składników pokarmowych wywierających pozytywny wpływ na tkankę mięśniową oraz kostną. Istotne znaczenie ma dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości białka, błonnika pokarmowego, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin i składników mineralnych takich jak: witamina A, D, E, C, cynk i selen.

Zarówno ciężka praca fizyczna jak i praca umysłowa, związana z długotrwałym utrzymywaniem wymuszonej pozycji wywiera negatywny wpływ na układ ruchu. Dlatego też, w ramach profilaktyki wskazane jest właściwe zaprojektowanie stanowiska pracy, uwzględniające zasady ergonomii, a także wprowadzenie okresowych przerw w pracy połączonych z wykonywaniem ćwiczeń ruchowych.

Wiele chorób autoimmunologicznych – w tym chorób stawów, powiązanych jest ze stresem.  Ponadto, stres wywiera negatywny wpływ na stan napięcia mięśniowego, które może skutkować nieprawidłową funkcją stawów i ich przeciążeniem.

Często lekceważoną kwestią jest dobór odpowiedniego obuwia, tymczasem źle dobrane buty mogą powodować wiele konsekwencji zdrowotnych.  Ustawienie stóp warunkuje ustawienie całej kończyny dolnej, a także miednicy, kręgosłupa i głowy. Pamiętajmy o tym, że wybór właściwego obuwia dotyczy nie tylko osób uprawiających sport!

Podsumowując:

– stawy nie lubią siedzącego trybu życia, zaaplikuj im codzienną dawkę ćwiczeń ruchowych

– nie przesadzaj z treningiem, niewłaściwie dobrane obciążenie może wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Mierz siły na zamiary!

– odciąż swoje stawy zrzucając nadprogramowe kilogramy

– zmień nawyki żywieniowe, poSTAW na zbilansowaną dietę

– zadbaj o właściwą organizację swojego stanowiska pracy

– zredukuj stres

– zadbaj o właściwie dobrane obuwie